Tampereen yliopiston ylioppilaskunta

 

Tuutoreiden tapahtuma

 

Tuutoreiden tapahtuman tarkoituksena on tarjota tuutoreille viime hetken pontta tulevaa syksyä varten sekä mahdollisuuksia keskustella yli ainejärjestö- ja yksikkörajojen. Tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden kansallisten ja kv-tuutoreiden harvinaislaatuiseen keskinäiseen bondailuun, ainejärjestöjen hyvien käytänteiden vaihtamiseen, viime tingan kysymysten esittämiseen ja muuten vain uusiin tyyppeihin tutustumiseen sekä uusien opiskelijoiden tuloon orientoitumiseen.

Tuutoreiden tapahtuma 2017

Vuoden 2017 tuutoreiden tapahtuma järjestetään 16.8.2017 Klubilla. Ilmoittautuminen ja lisätietoa luvassa myöhemmin.Voit lukea viime vuoden tapahtumasta, sen ohjelmasta ja ryhmäkeskustelujen koonnista alta.

--

Tuutoreiden tapahtuma 2016

Tuutoreiden tapahtuma järjestettiin torstaina 18.8.2016 Tullikamarin Klubilla.  Tapahtumaan ilmoittautuminen on suljettu.

Ohjelma:

Kello 16.50 ovet aukeavat ja heti ensiksi tarjolla on pientä purtavaa (tarjoilu päättyy klo 18)
n. kello 17.00 Tervetuliaissanat sekä muutama puheenvuoro
n. kello 18.00 Tietovisa
n. kello 18.15 Keskustelua ja ohjelmaa tuutorointiin liittyen
n. kello 19.00 Trent Pancy / impro
n. kello 20.00 Klubin bingo, jossa voi voittaa Klubille VIP-liput!
n. kello 21.00 Ovet auki kaikille. Bondailu ja yhteismeininki jatkuu vapaamuotoisemmin

Ilmoittautumiseen.

Tapahtuman Facebook-sivu.

Tuutoreiden tapahtuman 2016 ryhmäkeskustelujen koonti:

  1. Kuinka otat erilaiset ihmistyypit huomioon tuutoroinnissa?
  • Ryhmäyttäminen:
    • Ujompienkin päästävä mukaan niin, etteivät tunne itseään painostetuiksi.
    • Ei syrjitä ketään, ja otetaan huomioon myös erilaiset vähemmistöt. Toisaalta ei myöskään suosita osaa fukseista muiden yli.
    • Vältetään kuppikuntien muodostumista.
    • Kunnioitettava myös osallistumattomuutta.
    • Lähestyttävä jokaista henkilökohtaisesti, ei ennakko-oletuksia ihmisistä. Tuutorin oltava lähestyttävä ja iloinen
    • Maltillinen huumori, yleiset käytöstavat.
  • Monipuoliset tapahtumat: Saavutettavuus ja esteettömät tilat, ainejärjestörajat ylittäviä tapahtumia, alkoholittomuus, perheelliset, allergiat.
  • Monipuolinen viestintä eri kanavilla. Muista järjestöistä ja kerhoista tiedottaminen.
  1. How do you take into account different kinds of people in your tutoring?
  • Breaking the ice:
    • Finding the common ground with different people, also the shy ones, without making them feel uncomfortable.
    • Don’t discriminate people or have prejudices, and remember to take into account different minorities as well. Don’t favor some tutees over others.
    • No cliques.
    • Respect if someone doesn’t want to participate.
    • Approach everyone personally. Be easily approachable and happy.
    • Use humor, but don’t go overboard with it. Common manners.
  • Different kinds of events: also non-alcoholic and accessible for all, allergies, tutees with families
  • Information through many different channels. Information about other organizations and hobby associations.

 

2. Mitä olisit muuttanut omasta tuutoroinnistasi? Oliko kaikki hyvin vai jäikö jotain parannettavaa?

  • Asiaosaaminen:
    • ensimmäisellä yhteydenotolla selkeät ohjeet fuksille
    • jos tuutori ei tiedä jotakin, lupaa ottaa selvää tai ohjaa oikealle taholle
    • yliopiston sanaston selittäminen (esim. noppa, aj-tila…)
    • sähköiset palvelut (esim. intra, kursseille ilmoittautuminen)
    • sivuaineista ja aineopinnoista parempi tiedotus ja aikaisemmin syksyllä
    • vaihtoinfo
    • parempi organisointi (esim. lukujärjestysten suunnittelu)
  • Tapahtumien järjestäminen:
    • sitoutuminen: tapahtumia tuutorien kanssa myös loppuvuodesta ja keväällä
    • monipuoliset tapahtumat (ei vain kaljaa tai urheilua)
    • tutustumista poikkitieteellisesti
  • Sosiaaliset tilanteet:
    • tutustumisleikit
    • tasa-arvo (ei nimityksiä esim. “fuksipallerot, pienet reppanat”
    • ei jakoa ekan ja tokan jne. vuoden opiskelijoihin
    • tuutorien ajanvietto fuksien kanssa; kaikkien kanssa ei hengailtu tasapuolisesti tai tuutorit hengailivat keskenään; kanssakäymistä myös tapahtumien ulkopuolella (esim. kysytään kuulumisia)

2. What would you have changed in your own tutoring when you started your studies? Was everything good or was there room for improvement?

  • Know-how:
    • clear instructions to tutees on the first contact
    • if the tutor doesn’t know something -> promise to find out or direct to the right person
    • explaining the “university slang”
    • electronic services (e.g. Intra, course enrollment)
    • information about what to study, early in the autumn
    • information about exchange programs and their deadlines
    • better organizing (e.g. planning the study schedule)

Organizing events:

  • committment: events also at the end of the year and in spring term
  • versatile events: not just drinking beer or sports
  • happenings across study associations

    Social situations:

  • plays and quizzes that help people to get to know one another
  • equality (no silly nicknames for tutees)
  • no division into first year students, second year students, etc.
  • hanging with tutees; should spend an equal amount of time with everyone, and not hang with only other tutors; social situations also outside the official events (e.g. asking how they’re doing)

3. Miten omassa ainejärjestössäsi fuksit integroidaan vanhempien opiskelijoiden joukkoon? Erityisesti kansainväliset opiskelijat?

  • Vapaa-ajan tapahtumat: tutustumisbileet kaikille, yhteisiä etkoja, mökkireissut, tapahtumia vanhempien opiskelijoiden kämpillä. Tapahtumassa ainakin joku joka valmistautunut puhumaan kv-opiskelijalle englantia.
  • Opiskeluun liittyvät tapahtumat: lukupiirit ym. yhdessä vanhojen kanssa, ekskursiot, maanlaajuiset oman alan tapahtumat.
  • Ainejärjestötoiminta
  • Kv-opiskelijat: puhutaan yhteistä kieltä, yhteistyö kansallisten ja kv-tuutoreiden välillä, tiedottaminen englanniksi.

3. In your student association, how are first year students integrated to the activities of older students? How is this done especially with international students?

  • Free-time events: pre-parties together, cottage get-aways, happenings at older student’s places. In every event, have at least one person who’s ready to speak English with an international student.
  • Study-related events: study groups with the older students, excursions, nation-wide happenings on one’s field of study.
  • Getting active in the student association
  • International students: speaking English, sharing information in English, cooperation between national and international students

4. Miten aiot tutustuttaa fuksisi yliopiston ulkopuoliseen Tampereeseen? (Alkoholillinen / alkoholiton)

  • Nähtävyydet ja paikat: Pyynikin näkötorni, Pispala, Koskipuisto, Sorsapuisto, Kauppahalli, Hervanta, Viikinsaari, Tuomiokirkko, Metso-kirjasto, Tallipiha, Hämeenpuiston galleriat
  • Elämykset: Rajaportin sauna, Rauhaniemen sauna, Pirunvuori, Särkänniemi, Megazone, Galaxie Center, Tampere Filharmonian esittelykierros, saunalautta, Escape Room
  • Tapahtumat: Hämeenkadun appro, Namiappro, MM-kyykkä
  • Baarit: Klubi, Vastavirta-klubi, Plevna, Jack the Rooster, Amadeus, Doris, Ilona, Yo-talo, Passion, O’Connell’s, Torni, Ylä-ale & Tiikerihai, Pispalan Pulteri, Fat Ladyn sikatiistai
  • Ruokapaikat: Tammelantori ja mustamakkara, Pispalassa Vaakon nakki, Gopal (vegaaniruokaa), Napoli, Zarillo, Fafa’s, siivet
  • Museot: Sara Hildén, Lenin-museo, Werstas, Vapriikki, Muumi-museo, Taidemuseo
  • Urheilu: Nekalan kiipeilykeskus, Hakametsän jäähalli (haalarit päällä ilmaiseksi sisään), Kaupin lenkkeilymaastot, Pokemon-lenkki
  • Tarpeelliset: Kela, Frenckell ja TKL, Koskikeskus
  • Muuta: kirppikset, Ikea, arkkitehtuurikierros kaupungin ympäri, kaupunginvaltuuston kokous, muistomerkit, mustikanpoiminta, mökkeily, seurakunta

4. How are you going to introduce first year students to Tampere outside the campus? (alcoholic / non-alcoholic)

  • Sightseeing and venues: Pyynikki observation tower, Pispala, Koskipuisto park, Sorsapuisto park, Tampere market hall, Hervanta, Viikinsaari island, Tampere cathedral, Metso library, Tallipiha Stable Yards, galleries in Hämeenpuisto
  • Experiences: Rajaportti sauna, Rauhaniemi sauna, Pirunvuori nature travelling destination, Särkänniemi amusement park, Megazone, Galaxie Center, Tampere Philharmonic orchestra tour, sauna ferry, Escape Room
  • Events: Hämeenkadun appro, Namiappro, Kyykkä world championships in Hervanta
  • Bars: Klubi, Vastavirta-klubi, Plevna, Jack the Rooster, Amadeus, Doris, Ilona, Yo-talo, Passion, O’Connell’s, Torni, Ylä-ale & Tiikerihai, Pispalan Pulteri, Fat Lady’s “sikatiistai” (on Tuesdays)
  • Food venues: Tammelantori market square and black sausage, Vaakon nakki - grill in Pispala, Gopal (vegan food), Napoli, Zarillo, Fafa’s, chicken wings
  • Museums: Sara Hildén, Lenin-museum, Werstas, Vapriikki, Moomin-museum, Art museum
  • Sports: Climbing center in Nekala, Hakametsä ice-hockey stadium (free entrace in student overalls), Kauppi outdoors walking, jogging and refreshment area, Pokemon go!
  • The essentials: Kela Social Insurance Institution, Frenckell and TKL (Tampere city transport), Koskikeskus shopping center
  • Others: flea markets, Ikea, architectural tour of the city, meeting of the city council, memorials and monuments, berry picking in the forest, cottage getaways, parishes

Vastaukset ennalta esitettyihin kysymyksiin



Tärkeimmät kv-tuutorin tehtävät? Jos omalla ainejärjestöllä ei ole yhtään/vähän vaihtareita, niin miten voi päästä kv-tuutoroimaan muuten mukaan?

Auttaa tuutoroitavaa Tampereelle saapumisen alkurutiineissa, kuten majoittumisessa, yliopistolle kirjautumisessa ja Tamyn jäsenmaksun maksamisessa
Näyttää tuutoroitavalle oleelliset paikat, kuten kirjasto, yliopistoravintolat, YTHS ja Tamyn toimisto, jos tämä ei osallistunut yliopiston järjestämälle kampuskierrokselle orientaatioviikolla
Tutustuttaa tuutoroitava omaan ainejärjestöön ja sen toimintaan
Kertoa, mistä tuutoroitava saa tarvittaessa lisätietoa opiskelusta ja elämästä Tampereella

Tietoa kv-tuutorin tehtävistä saa kootusti kv-tuutorin oppaasta, joka kannattaa ehdottomasti lukea läpi! http://www.uta.fi/studies/wellbeing/international_tutoring/Guide%20for%20International%20Tutors%202016-2017.pdf

Jos omaan ainejärjestöön ei tule kv-opiskelijoita, niin vaihtareita kuin kv-tutkinto-opiskelijoitakaan, kannattaa ilmoittautua yliopiston kv-tuutoripankkiin osoitteessa intoffice@uta.fi. Tällöin saattaa päästä tuutoroimaan jonkin toisen ainejärjestön opiskelijoita - joillain järjestöillä saattaa nimittäin olla kv-tuutoreista pulaa. Kv-tuutorit rekrytoidaan keväisin ja jotkin ainejärjestöt saattavat tehdä täydennysrekryjä syksyllä, mutta kv-tuutoripankkiin voi ilmoittautua pitkin vuotta

Millaiseen kommunikointiin ryhmä "UTA incoming exchange students" Facebookissa on?

Ryhmä on tarkoitettu nimenomaan (epävirallisempaan) vaihto-opiskelijoiden keskinäiseen ja heille suunnattuun viestintään. Kv-tutkinto-opiskelijoille on oma ryhmä UTA International Degree Students, ja Tamylla on epävirallisempaa englanninkielistä tiedotusta varten vaihtarit ja tutkarit yhdistävä Tamy’s International Students.

Ensimmäiset viralliset viestit menevät yliopistolta suoraan kv-opiskelijoiden omiin sähköpostiosoitteisiin, mutta sen jälkeen virallisenpuoleinen tiedotus (kirjaston poikkeusaukioloajat ym.) menevät Tamyn ylläpitämän IS-listin kautta, jolle kv-opiskelijan kannattaa ehdottomasti liittyä.

I am worried because I don't live in TOAS flats and I'm receiving questions about them, such as whether students need cables to access the internet.

No worries. As a tutor, you don’t have to know everything yourself but what you can do is to guide your tutees to the best sources of information. The TOAS website provides information to many questions: here’s information about the cables: http://toas.fi/en/your-tenancy/toasnet-internet-connection/

Mitä voin thedä, jos tuutoroitava ei halua olla minuun yhteydessä?

Joskus käy niin, ettei (kv-)tuutoroitavaan saa yhteyttä tai hän ei koe tarvitsevansa tuutorointia. Yhteystiedot voi koettaa tarkista kv-toimistosta, mutta jollei useankaan viestin jälkeen mitään kuulu, kannattanee luovuttaa. Jos kv-tuutorointihammasta jää kutittamaan, voi olla yhteydessä oman ainejärjestön kv-vastaavaan ja kv-toimistoon - joskus tuutoreista voi olla pulaakin, ja joku toinen opiskelija saattaa kaivata apuasi.

Miten saada vaihto-opiskelijat tutustumaan muihin kuin toisiin vaihto-opiskelijoihin?

Ihka ensimmäiseksi vaihtareille ja kv-tutkareillekin kannattaa kertoa, että heillä on oma ainejärjestö, joka järjestää toimintaa ja tapahtumia ja joka tarvittaessa valvoo heidään etuaan omassa tutkinto-ohjelmassa ja yksikössäkin. Selvitä, miten kv-opiskelijat saavat tietoa ainejärjestön tapahtumista ja näytä heille Tamy ainejärjestötila ja ainejärjestösi oma tila, jos teillä on sellainen.

Yhteistoiminta kansallisten tuutoreiden kanssa kannattaa: voitte esimerkiksi koota tuutoroitavista joukkueita Tamyn kaupunkisuunnistukseen ja kehitellä muutakin yhteistoimintaa. Tamyn englanninkielisten viestintäkanavien (IS-list, Tamy’s International Students) kautta tuutoroitavat saavat tietoa siitä, mitä on milloinkin meneillään.

Miten luoda ryhmähenkeä fuksien kesken, mutta myös vanhempien opiskelijoiden kanssa?
 
Ryhmähengen aikaansaaminen vaatii yhteisiä kokemuksia, joten luodaksenne yhteishenkeä fuksien kanssa suosittelisin mahdollisimman paljon erilaisia tapahtumia niin yliopistoon kuin yliopiston ulkopuoliseen toimintaan liittyen. Tapahtumien ei tarvitse olla ruuanlaittoa, lukujärjestyksen tekoa tai pubivisaa kummempaa, tärkeintä on se, että niihin on helppo tulla ja tuutori muistaa huomioida kaikkia paikalle tulevia. Fuksien sekoittaminen vanhempien opiskelijoiden joukkoon tapahtunee helpoiten oman ainejärjestön tai harrasteyhdistyksen tapahtumissa.
 
 Mikä tekee tuutorista helposti lähestyttävän?
 
Tuutori tekee itsestään helposti lähestyttävän silloin, kun hän itse juttelee avoimesti fukseille, kuuntelee heitä, lähestyy itse fukseja ja on rento fuksien seurassa. Tärkeintä onkin luoda fukseille sellainen olo, että he voivat vapaasti kysyä tuutorilta mieltä askarruttavia asioita. Tuutorin tulisikin muistaa se, että vaikka henkilökemiat eivät aina kohtaa, niin silti fukseille tulisi olla kohtelias ja ystävällinen.
 
Mistä fuksien kanssa kannattaa ja saa jutella?
 
Fukseille jutellaan kuin normaaleille ihmisille. Kannattaa kuitenkin muistaa hyvän maun rajat ja hillitä heikoimpia vitsejä heti alkuun, kaikilla ei ole samanlainen huumorintaju ja viattomalla kommentilla tai vitsillä voi loukata toista. Seksuaalissävytteiset vitsit voi suosiolla alkuun ainakin jättää pois. Helppoja puheenaiheita löytyy esimerkiksi siitä, mitä Tampere voi fuksille tarjota (keikat, kahvilat, kuppilat, museot, rannat yms.. ). Muistakaa maalaisjärki.
 
Millaisia alkoholittomia tapahtumia (tai sellaisia, joissa voi helposti olla juomatta) fukseille voisi järjestää?
 
Ruuanlaitto, lautapelit, ulkoilu, urheilu, pubivisat (ei pakko juoda kaljaa, vaan kahviakin voi nauttia), harrastekerhojen toiminta, kaupunkikierrokset tai vaikkapa leffaillat. Museoiden kiertäminen on myös yllättävän hauskaa porukalla.
 
Mitä voin tehdä, jos tuutoroitava ei halua olla minuun yhteydessä?
 
Tuutorin pitää hyväksyä se, että kaikki eivät halua osallistua tuutorointiin vaan pärjäävät itsekseen tai eivät muista syistä johtuen halua olla mukana fuksiviikoilla. Tästä ei kannata ottaa itseensä, vaan keskittyä muihin tuutoroitaviin.
 
Kuinka kevennetään alkujännitystä?
 
Jotkut tuutorit käyttävät alkujännityksen keventämiseen seuraleikkejä, mutta aine ne eivät toimi ja ainakin allekirjoittaneessa ne saavat aikaan jonkinasteisen vastareaktion. Helpoin tapa onkin jakaa fuksit 2-3 hengen ryhmiin, joissa on jopa mahdollisuus muistaa muiden keskustelijoiden nimet ja antaa heille puheenaiheita tai ihan vaan tehtäväksi tutustua toisiinsa. Näin pienessä ryhmässä jännitys minimoidaan kun ei tarvitse heti alkuun puhua koko ryhmälle. Alkujännitys karisee yleensä siinä vaiheessa pois kun ensimmäiset lauseet on saatu ilmoille.
 
Mitä kaikkia opintoihin liittyviä asioita tulisi käydä läpi tutorryhmissä?

Tuutorin tulisi ainakin auttaa fukseja lukujärjestysten teossa (= kurssivalinnoissa), selvittää opetusohjelman ja opinto-oppaan ero, kertoa tenttikäytännöistä, näyttää mikroluokkien sijainnit ja käyttöohjeet, kertoa kirjastosta ja opastaa oman alan kurssikäytänteistä.
 
Kuinka varmistetaan että tutorit ovat itse tarpeeksi perillä antaakseen riittävän avun/informaation uusille opiskelijoille opintoihin liittyvissä kysymyksissä?
 
Yksiköt järjestävät tutoreille koulutuksia, joissa kerrotaan tarkemmin omaan opintosuuntaan liittyvistä käytänteistä. Tärkeintä on kuitenkin se, että jos tuutor ei osaa neuvoa, että hän osaisi kuitenkin ohjata eteenpäin tai selvittää asian.
 
Kuinka maisterivaiheen opiskelijat saadaan mukaan tuutorointiin?

Useissa ainejärjestöissä maisterivaiheen opiskelijoille on järjestetty oma tuutor-ryhmä tai maisterivaiheen fukseilta on kysytty haluavatko he osallistua ns. normaaliin tutorointiin vai maistereille tarkoitettuun.
 
Yhteistoiminta ainejärjestöjen kesken?

 
Tässä kannattaa olla itse aktiivinen, pienimuotoista yhteistyötä on helppo järjestää esim.tuutor-ryhmien kesken poikkitieteellisesti, muuten kannattaa olla yhteyksissä oman ainejärjestön tapahtuma – ja tuutor-vastaaviin.
 

 

***

Viime vuoden tapahtuman keskusteluista koostettiin yhteenveto, jota tuutorit voivat toivottavasti käyttää hyödykseen toiminnassaan.

Tuutoreiden tapahtuman 2015 ryhmäkeskusteluiden koonti:

Yhdenvertaisuus

Miksi yhdenvertaisuus on tärkeää erityisesti uusien opiskelijoiden kohdalla? Kuinka yhdenvertaisuudesta huolehditaan ainejärjestössäsi? Kuinka huolehtia, ettei kukaan tipu messistä?

  • Yhdenvertaisuus on tärkeää erityisesti uusien opiskelijoiden kohdalla onnistuneen ryhmähengen luomiseksi – kaikkien tunnettava olonsa tervetulleeksi ainejärjestön toimintaan ja opiskelijayhteisöön laajemminkin
  • Tuutoreiden oma suhtautuminen fukseihin ystävällistä ja avointa – ei omia kuppikuntia!
  • Henkilökohtainen kontakti on aina hyväksi, jos vain mahdollista.
  • Fuksien ehdotuksien ja mielipiteiden huomioiminen toiminnan ja tapahtumien suunnittelussa – ovatko palautekanavat kunnossa?
  • Tiedotetaan keskitetysti, kuitenkin useita eri kanavia käyttäen. Facebook tai Whats App ovat hyvä lisä, mutta vain sähköpostilla voidaan varmistua siitä, että tieto kulkee kaikille, eikä kukaan tipu messistä.
  • Toimintaa ja ryhmäytymistä on hyvä jatkaa pitkälle syksyyn, eikä ns. lopettaa seinään.
  • Asioita, jotka voivat vaatia erityishuomiota yhdenvertaisuuden kannalta ainejärjestötoiminnassa:
    • Kaikki eivät puhu tai ymmärrä suomen kieltä
    • Erilaiset elämäntilanteet (perheelliset opiskelijat, työssäkäyvät, kauempana asuvat jne.)
    • Saavutettavuus ja esteettömyys
    • Alkoholin käyttö
    • Ruokavaliot ja allergiat
    • Erilaiset elämänkatsomukset ja monikulttuurisuus
    • Sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuus
    • Opiskelijoiden varallisuudessa voi olla suuria eroja
    • Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset
  • Jokaisessa järjestössä tulisi olla tasa-arvovastaava
  • Katso Tamyn yhdenvertaisuusmuistilista järjestötoimijoille tapahtumien järjestämiseen sekä järjestön tiedottamista varten: http://www.tamy.fi/yhdenvertaisuussuunnitelma (sivun keskivaiheilla) Saman sivun lopussa myös esteettömyysvinkkejä.
  • Neuvoa ja apua voi aina kysyä Tamyn sosiaalipoliittiselta asiantuntijalta tai Tamyn hallituksen yhdenvertaisuusvastaavalta!

Yhteistyö

Millä tavalla kv-tuutorien ja kansallisten tuutorien kannattaa tehdä yhteistyötä? Mitä hyötyjä tai etuja yhteistyöstä voisi olla?

  • Tärkeintä on kommunikaatio kv-tuutorien ja kansallisten tuutorien välillä. Ainejärjestöjen tuutor- ja kv-tuutorvastaavat keskeisessä asemassa, mutta omatoimisuus kunniaan!
  • Erityisesti pienet ainejärjestöt voivat hyötyä yhteistyöstä myös toisten ainejärjestöjen kanssa esimerkiksi yksikkötasolla.
  • Yhteisiä tapahtumia ideoimalla ja järjestämällä kaikki hyötyvät: uusia ideoita ja kavereita!
  • Lautapelit, kahvihetket, kokkausillat, sitsit, kaupunkikierrokset, liikuntakokeilut, saunaillat, bileet…
  • Kaikki opiskelijat ovat tervetulleita ESN Fint:n ja ISOT:n toimintaan vuosikurssista ja kielestä riippumatta!
  • Yhteistyöstä myös pitkäaikaisia hyötyjä:
    • kielitaidon treenaus
    • kavereita ympäri maailmaa
    • tietämys eri kulttuureista karttuu
    • kansainvälisten opiskelijoiden integroituminen ainejärjestöön ja kotoutuminen Suomeen

Toiminta

Mitä tuutoroitavien kanssa voisi tehdä? Millaisia yhteistapahtumia haluaisitte järjestää muiden tuutorien kanssa?

  • Yhdenvertaisuuden ja kv-tuutoryhteistyön huomiointi!
  • Ennakkotapaaminen: Erityisesti suomalaisten uusien opiskelijoiden kanssa jo elokuussa ennen opintojen alkua
  • Kaupunkiin ja yliopistoon tutustuminen erilaisten kierrosten avulla (mielikuvituksen käyttö sallittu!)
  • Käynti Tamyn toimistolla! (Hallituksen huoneesta voi kysyä jotakuta vetämään lyhyen esittelykierroksen.)
  • Ainejärjestön hallituksen kokoukseen ja kahvihetkiin osallistuminen porukalla
  • Läksytyöpajat ja tutoriaalit! (Tuutori voi kysyä yksiköltä / opettajilta mahdollisuutta saada opintopisteitä tai osasuoritus johonkin kurssiin!)
  • Liikuntatapahtumat: höntsyt, lenkkipolut (Kauppi, Pyynikki jne.), Atalpa (UtaSport ja liikuntatuutorit!), leikkimieliset kilpailut muiden ainejärjestöjen kanssa, luontoretket
  • Kulttuuritapahtumat: leffat, teatteri, impro, stand up, keikat…
  • Illanvietot: lautapelit, kokkaus, kämppäsuunnistus, saunaillat, runoillat, karaokeillat, tietovisat, bile-etkot
  • Puistoaktiviteetit ja piknikit syksyllä ja keväällä!
  • Opettajien, ainejärjestön hallituksen ja vanhempien opiskelijoiden osallistaminen ja osallistuminen tärkeää!
  • Bileet ja muiden järjestämät tapahtumat: Tamyn, ainejärjestöjen, teekkareiden, ammattikorkealaisten…

Tiedostaminen ja vaikuttaminen

Kuinka saada opiskelijat tietoisiksi omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan? Mitä kaikkea uuden opiskelijan kannattaisi tietää vaikutusmahdollisuuksistaan yliopistolla, ylioppilaskunnassa ja ainejärjestössä?

  • Tuutorin kannattaa olla itse tietoinen perusasioista ja välittää tietoa eteenpäin
  • Tutoreiden oma asenne ja aktiivisuus – esimerkin voima!
  • Kannattaa annostella tietoa sopivasti ja ajankohtaisesti välttäen informaatioähkyä ihan alussa!
  • Ainejärjestön toimijat tutuiksi – etenkin kopo- ja sopovastaavat!
  • Tehdä selväksi, että neuvoja ja apua on aina saatavilla joko yliopistolta tai ylioppilaskunnalta.
  • Tamyn nettisivuista muistuttelu ja Facebook-sivusta tykkääminen (ja fuksien kutsuminen).
  • Sähköpostilistojen (oman järjestön ja Tamyn) mainostaminen
  • Tamyn sivuilla myös listaus opiskelijoiden oikeuksista: http://www.tamy.fi/opiskelijanoikeudet ja vastuista: http://www.tamy.fi/opiskelijanvastuut + Tamyn koulutuspoliittiselta asiantuntijalta voi käydä hakemassa pinon ”Opiskelijan oikeudet & vastuut”-flaikkuja vaikka ainejärjestötilaan!
  • Pyytäkää joku nykyinen tai vanha Tamy-aktiivi käymään vaikka ainejärjestökahveille tai johonkin illanviettoon!
  • Järjestöviikko ym. tapahtumat, joissa järjestöt ja muut toimijat esillä
  • Kuka tahansa Tamyn jäsen voi asettua ehdolle edustajistovaaleissa ja kaikkien kannattaa vähintään äänestää!
  • Edustajiston kokoukset ovat avoimia kaikille Tamyn jäsenille ja ne myös streamataan ja tallennetaan Youtubeen. Lisätietoa: http://www.tamy.fi/edustajisto
  • Lisätietoa siitä, kuinka Tamyn toimintaan pääsee mukaan: http://www.tamy.fi/node/42?language=fi
  • Ylipäätään rohkaista uusia opiskelijoita osallistumaan ja kokeilemaan kaikkea ennakkoluulottomasti, mikäli vaikuttaminen kiinnostaa!

Vuoden 2013 tapahtumassa kootut kysymykset on kerätty vastauksineen tänne: Tuutoroinnin useimmin kysytyt kysymykset -sivulla.

Lisätietoa tuutorointiin liittyen voi kysellä toki myös järjestö- ja viestintäasiantuntijalta Maria Mäki-Hakolaltata (jvasiantuntija[ät]tamy.fi) sekä kv-tuutorointiin liittyen kansainvälisten asiain asiantuntijalta Varpu Jutilalta (kvasiantuntija[ät]tamy.fi)

Vuonna 2013 tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa aikoihin ja se sai suuren suosion heti alusta lähtien. Palautteista kävi ilmi, että tapahtumalle on paikkansa juuri syksyn alussa, ja viime vuoden kokemusten sekä palautteen perusteella sitä myös kehitetään edelleen vastaamaan sekä viime hetken ajatusten jakamista että toisiin tutustumista ja yhteistyömahdollisuuksia ajatellen.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Maarit Moberg (ei varmistettu)

Hei,

Olipa ilahduttavaa lukea tuollaisesta toiminnasta, jota opiskelijoiden oma ylioppilaskunta tarjoaa tuutoroinnin tueksi. Mielestäni koosteet olivat myös erinomaisia!

Terveisiä ja tsemppiä syksyyn toivottaen,
Maarit Moberg
Opintokoordinaattori
Opintopalvelut/ Yleinen opintoneuvonta

Sivut

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Syötä kuvassa näkyvät merkit. (Varmenna käyttäen ääntä)
Kirjoita kuvassa näkemäsi kirjaimet. Kirjaimen koosta ei tarvitse välittää. Jos et saa kuvasta selvää, lähetä lomake niin saat uuden kuvan.